Tags

, ,

logoBikkembergs werd vooral beroemd door zijn gebruik van professionele voetballers als modellen tijdens zijn modeshows, met Gilles De Bilde als bekendste voorbeeld.  Eenmaal de teerling geworpen, bleef hij ook bij sport en spitste hij zich vooral toe op voetbal.  Zijn logo is dan ook dat van een lopende voetballer. Bikkembergs koos weloverwogen voor een kleinere sportploeg, waarmee hij de nadruk legt dat het merk er voor iedereen is. Zijn kledingstijl is niet zo opvallend als die van Van Beirendonck, maar is eerder stijlvol en handig.

Bikkembergs brengt zowel passie in zijn ontwerpen, als hij zijn ontwerpen voor zijn passie gebruikt. Zo is hij er als grote voetbalfan succesvol in geslaagd om voetbal te linken aan mode. Zijn combinatie sloeg zo hard aan dat hij de officiële ontwerper van de internationale voetbalploeg Milaan werd. “Voetbal, dat ben ik”.

Zijn jeugdjaren:

Hoewel Dirk Bikkembergs een Belgische ontwerper is, werd hij geboren in Duitsland (Keulen) en studeerde ook hij in ’82 aan de Antwerpse Modeacademie af. Als jongelui was het nooit zijn bedoeling om van mode zijn beroep te maken, maar wou hij rechten gaan studeren. Het bloed kroop waar het niet gaan kon en uiteindelijk belandde hij toch op de modeschool. Gelukkig maar!

botjes

Eenmaal afgestudeerd werkte Bikkembergs voor verschillende modebedrijven tot ’85. Toen won hij de Golden Spindle Award voor beste jonge designer in de mode-industrie. Als winnaar van die award kreeg hij de kans om zijn eerste collectie te produceren. Die verscheen in ’86, maar bestond uit schoenen i.p.v. kleding. Met die schoenencollectie maakte hij ook meteen naam en faam in de mode-industrie. Zijn visie voor schoeisel werd dan ook meteen zijn handelsmerk.  Vandaag heeft Bikkembergs zowel een schoenenlijn voor dames, heren en kinderen in de stijl van sandalen, sneakers en laarzen.

http://www.bikkembergs.com/

mannenboot

 

dbsandalen

Bikkembergs bleef niet stilzitten en in ’88 had hij zijn eerste herencollectie “Dirk Bikkembergs Men” gelanceerd. De collectie zelf werd geproduceerd in Italië en geshowd in Parijs, waar het op indrukwekkende commentaren ontvangen werd.  Zo werd zijn kledij sindsdien gelinkt aan hoge kwaliteit en comfort. Verder verrichte Dirk ook uitstekend werk op gebied van branding dankzij de eenvoud van zijn naam en logos.

db

db2 db3 db5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In 93 lanceerde hij zijn eerste vrouwenlijn “Dirk Bikkembergs Women”. Hoe die vrouwenlijn er dan uitzag? Deze was gelijklopend met de mannelijke lijn, zo zag je tijdens zijn défilés vaak dat de vrouwelijke modellen in interactie met de mannelijke modellen traden. De uitstraling van de kledij was duidelijk: sexy, krachtig en vrouwelijk.

643987_10151509351940423_322773348_n

578119_10151301924260423_1467644349_n

 

 

 

 

 

 

 

 

In ’96 stond Bikkembergs zijn populariteit op zijn hoogtepunt. Hij sloot een deal met de Italiaanse firma “Zeis Excelsa SpA” en breidde later nog uit als internationale distributeur.  Dankzij zijn grote succes wouden de klanten steeds meer en meer, waardoor er in 2000 een jeanslijn uitgebracht werd onder de naam “Bikkembergs Jeans Collection for Men and Women”.

bikkembergs-GLAMOUR-BOYS-INC-05

Die jeanscollectie stond bekend voor de dubbele stiksels en lange duurzaamheid in combinatie met zijn unieke stijl en trendy functies. Die jeans kreeg een grote naam in de modewereld en was allesbehalve een alledaagse Denim jeans. Bikkembergs werd geprezen voor zijn spijkerbroeken omdat die zouden zorgen voor een betere harmonie met het menselijk lichaam. “Het idee achter de broek was om er scherp uit te zien, maar “oud” aan te voelen” zegt Bikkembergs.

1421294544

2005 was een onvergetelijk jaar voor Bikkembergs waarin hij zijn passie voor voetbal en mode volledig samensmolt. Hij werd benoemd tot officiële ontwerper van de Milaanse voetbalploeg en hernoemde de club naar F.C. Bikkembergs Fossombrone, naast het ontwerpen van hun logos en voetbaluniformen.

bikkembergsteam

Dankzij Bikkemberg’s passie voor voetbal kreeg hij enkele unieke kansen, die andere modeontwerpers nooit kregen. Zo kreeg hij als enige de toestemming om een modeshow in een voetbalstadion te houden en was hij de enige ontwerper die een voetbalschoen ontwierp.

tirosegno

In 2007 bracht hij dan zijn eerste ondergoedlijn uit en een jaar later, in 2008, kwam hij op de proppen  met een nieuwe lijn voetbalschoenen onder de naam “Tirosegno“.

underwear

Dirk Bikkembergs won in 2000 “la Kore Oscar della Moda”, werd in 2005 tot eregast benoemd in de Barcelona Fashion week en won twee aparte prijzen in 2007 voor zijn kunnen in website design. In 2008 opende hij een showroom in Barcelona en in 2011 verkocht hij zijn italiaanse schoenenlabel aan Zeis Excelsa SpA.

Hierbij het filmpje van zijn laatste défilé voor de herencollectie van deze zomer: