AD

ADZwart&wit, leder en ingewikkeld gespwerk, dat zijn de vaste ingrediënten van Demeulemeester. Looks die de androgyne moderniteit weerspiegelen.  Demeulemeester haar kledij wordt vaak omschreven als punk, rock of goth, maar zelf zou ze het eerder omschrijven als poëzie, perfectionisme en vakmanschap.
Toch weet de Antwerpse telkens opnieuw subtiele accenten aan te brengen. Zo is kleur een bestanddeel waar ze meestal heel subtiel mee werkt. Demeulemeester houdt meer van somberheid.

Demeulemeester’s bijnaam in de modewereld is ‘smalend nonnetje’ omdat er in haar collecties niet veel bloot voorkomt, waarmee ze zich ook al meteen profileert.

WJ

Demeulemeester werkt vooral met onbeschilderd linnen. Wikkeljurken van zwarte tricot, crêpe of leer, asymmetrisch om het lijf gewikkeld als een cocon. Waarbij je je afvraagt hoe je in deze kledij geraakt zonder hulp? Ook voor zwarte ruiterlaarzen met bruine omslag en lange V-halsjurken zit je  bij Demeulemeester goed.

In ’99 kwam ze vooral in het nieuws omdat ze het aan de stok had met Herman Brusselmans. Zij zorgde ervoor dat zijn nieuwste boek “Uitgeverij Guggenheimer” op gerechtelijk bevel uit de boekhandel genomen werd. Dit omdat ze zich herkende in een van de personages en zich beledigd voelde.

De gewraakte passage: 

download

 «Zo zo, Meulemeester. Zo zo. Ben jij overigens familie van die andere baal knoken, hoe heet ze Ann Demeulemeester? Die omhooggescheten ontwerpster van coutureloze zwarte vodden waar chichiwijven zich zonder enige geldige reden blauw aan betalen? Is dat je tante, al ziet ze eruit als je oom met een carnavalspruik op? Of is ze je zus?» «Eh… Nee… Ze is geen familie.» «Dat kan kloppen. Je lijkt eraan geen kanten op. Bij jou zitten je loezen (alias borsten) van voor en bij Ann Demeulemeester van achter.

Later dat jaar werd Demeulemeester gedomineerd in de categorie avant-garde ontwerpers, hoewel de Britse Alexander McQueen met de prijs ging lopen, blijft het hoe dan ook een enorme presentatie van Demeulemeester.

BANKONTWERP

1999-benchKort daarna ontwierp ze een bank voor het heraangelegde plein aan het Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. De bank bevindt zich aan de overkant van haar winkel, die dezelfde zomer openging. De modeontwerpster had gehoopt om beide tegelijk te kunnen voorstellen, maar de uitwerking van ‘het iets’ dat ze mocht bedenken voor het museumplein, duurde langer dan voorzien.
Zo was Demeulemeesters eerste ontwerp een fontein, maar werd die afgekeurd. Het uiteindelijke resultaat was een grote zitbank van gietijzer, waar je zowel aan de binnen- als aan de buitenkant op kunt zitten. Het ontwerp werd latje per latje met de hand gecreëerd, doordat het op vorm moest worden gemaakt. De bank waar zo’n jaar aan gewerkt is, biedt plaats aan zo’n 120 personen.

ANN-DEMEULEMEESTER-BENCH-Leopold-De-Waelplaats-01255728524444793513-2333“Als modemaker de kans krijgen om iets te ontwerpen dat buiten het strikt eigen domein valt, dat is voor mij een uitdaging en een verfrissing. Met de vorm wilde ik een spanning opwekken tussen die symbolisch beladen cirkel en de eenvoud, het bijna evidente van een klassieke tuinbank. Want dat is uiteindelijk wat ik gedaan heb: een klassieke zitbank spiegelen (zodat hij langs weerskanten gebruikt kan worden) en hem dan in een cirkelvorm gieten. Zo kan de bank zowel dienen voor bijvoorbeeld groepen die door een gids worden toegesproken (de binnenkant), als voor het individu dat zijn blik wil laten dwalen over het plein, het museum, de bomen… (de buitenkant). Hij kan zelfs bepalen waar hij de zon wil, in de rug of juist niet.”

In 2000 werd Demeulemeester tot ereburger van Waregem gekroond. Ze woont nu wel in Antwerpen, maar ze groeide op in Waregem. Die prijs kreeg ze omdat ze er mee voor zorgde dat de Vlaamse mode een internationale uitstraling kreeg.

mariabeeld

«Ons Lievrouwke is precies een punker!» De gelovigen van de parochie van Sint-Andries zijn niet allemaal opgezet met de jongste gedaanteverwisseling van ‘hun’ Mariabeeld, dat altijd trots voor het altaar van de Sint-Andrieskerk stond. Het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Bijstand en Victorie draagt in het kader van het Modejaar een hedendaagse creatie van Ann Demeulemeester, die de slanke vormen van de moeder Gods benadrukt. «Als gelovigen niet verder kijken dan de uiterlijke schijn, dan is het triest gesteld», reageerde pastoor Rudi Mannaerts. “Een geliefde die je met de hele gemeenschap graag ziet, mag van kwaliteit genieten. Ann Demeulemeester staat bekend als een poëtische ontwerpster. Zo zijn we bij haar terechtgekomen. En zij heeft het graag gedaan“, besluit Rudi Mannaerts verder.

AnnDemeulemeesterFall2005Ready-to-Wear-12005 staat dan weer volledig in het teken van engeltjes en bengeltjes. Ann Demeulemeester showt prints van engelachtige kindjes, gefotografeerd door Julia Margaret Cameron. “Ik had zin in iets poëtisch en fragiel”, legt Demeulemeester uit. “Een beetje Victoriaanse onschuld. Mooi én eigentijds.”

pluimen

Maar Demeulemeester kent niet alleen nationale faam, ook in Londen en Azië is ze hot. Nadat ze in 2006 winkels opende in Tokio en Hong Kong, opende ze nu ook een pand in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel. Haar winkel wordt omschreven als een groene oase in de drukke Koreaanse straten.

PLUIMEN“Ik heb een fascinatie voor pluimen. Ik denk dat die ontstaan is toen ik op mijn zestiende mijn man ontmoette. Hij had een duivenveertje in zijn borstzak zitten. Een duivenpluim staat voor mij daarom symbool voor liefde, schoonheid, verlangens, vrijheid. Het is op de een of andere manier altijd aanwezig in mijn werk.” vertelt Demeulemeester.

ANDROGYNE KLEDIJ

In 2011 ontwierp ze vier unieke stukken ontworpen voor de webshop www.thecorner.com , die zowel door mannen als door vrouwen gedragen kunnen worden. Deze omvatten een tas, een broek, een top en een ondervestje. Allemaal in stijlvol zwart en in materialen van topkwaliteit, zoals lamsleder en kasjmier. Je betaalt er dan ook al rap iets meer voor : de prijzen variëren tussen 290 en 890 euro. Maar je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug. Demeulemeester ontwierp de lijn zo dat zowel mannen als vrouwen elk item kunnen dragen en elk stuk perfect bij elkaar past.

Ook Trixie Whitley riep de hulp in van Ann Demeulemeester. Zo leverde ze enkele van haar creaties voor Trixie’s muzikale kortfilm van haar single “Never Enough“.

mathildeOok niemand minder dan onze eigen koninging Mathilde is fan van Demeulemeester. Zo kwam ze op de Antwerpse modeconferentie “Fashion talks” opdagen in een van haar outfits. Daaronder droeg ze een simpele pantalon. Jammer genoeg was Demeulemeester zelf niet op het evenement aanwezig.

Het is duidelijk : Ann Demeulemeester heeft zichzelf bewezen. Nu is ze 54 en heeft ze besloten een punt achter haar modecarrière te zetten. Ze zal haar eigen label verlaten. Het label zelf blijft wel verder bestaan, met hetzelfde team, alleen zal zij er niet meer aan meewerken.

Hierbij alvast de collectie voor deze zomer: