Tags

, ,

driesVan de Antwerpse zes heeft Dries van Noten het het verste geschopt. Dat hij het zou gaan maken in de modewereld was dan ook geen toeval. Als derde generatie in een gezin van klerenmakers, geboren en getogen in de modestad Antwerpen, stroomde het modebloed al van kinds af aan door zijn aderen. Hij werd geboren in een familie die doordrenkt is in de mode-industrie. Zijn grootvader was een kleermaker die tussen de wereldoorlogen door tweedehandskostuums vervaardigde. Zijn vader heeft een luxe modeboetiek van herenkledij en zijn moeder baat een franchisewinkeltje uit waarin ze antieke kant en linnen verkoopt.

Dries werd als jonge knaap met andere woorden middenin de modewereld geboren en kreeg de praktische kijk ervan met de paplepel mee. Zijn creaties staan gekend om hun kleur- ,print- en borduurselgebruik, telkens met een etnische ondertoon.  ‘Hoe meer het allemaal botst, hoe beter,’ vertelde hij aan Vogue in 2007.

Zijn creaties: 

Dries-van-Noten-sjaal-02-559x999

Dries Van Noten staat bekend om zijn fleurige en contrasterende prints bezield door kunst in lagen ongewone stoffen. De stoffen waar hij het meest mee werkt zijn zijde en jersey. Zijn inspiratie haalt hij vooral bij de etnische en westerse culturen vandaan. Zo herken je een typische Dries Van Noten -sjaal aan zijn borduurwerk.

Van Noten’s werk wordt vooral gekenmerkt door ‘counterpoints‘, schijnbaar tegenstrijdige elementen, die gemengd worden om samen een nieuwe creatie tevoorschijn te toveren. Traditionele thema’s worden er samengevoegd met een eigentijds design.

Hieronder enkele voorbeelden:

kd kdd kddd kdddd

Hierbij zijn meest recente modedéfilé voor de zomercollectie van 2014.

Zijn jeugdjaren: 

antwerp-six-29-111845Dries werd door zijn familie meteen in de modewereld geïntroduceerd. Hij vergezelde zijn vader vaak tijdens onderhandelingsreizen naar Milaan, Düsseldorf en Parijs, en kreeg zo al meteen de commerciële en praktische kant van de mode-industrie te zien. Daaruit bleek al gauw dat Dries meer geïnteresseerd was in het ontwerpen zelf dan in het verkopen ervan.
Terwijl hij studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, begon de jonge Dries van Noten al meteen te freelancen als ontwerper en deed hij ervaring op die voor hem later van onschatbare waarde leek voor bij het vervaardigen van zijn eerste eigen collectie.

Aan de Antwerpse  Academie ontmoette hij Christine Mathys, die zijn zakenpartner en aanhanger was tot aan haar dood in 1999. Voor Van Noten zijn eigen collectie van blazers, broeken en T-shirts uitbracht, werkte hij eerst nog enkele jaren als freelancer voor o.a. Barney’s in New York, Pauw in Amsterdam en Whistles in Londen.

Zijn wereldwijde succes

OB-QV375_mag121_G_20111201155515

In september dat jaar opende Dries Van Noten een kleine boetiek in Antwerpen ; de Arcade Galerie. Hier verkocht hij zijn mannen en vrouwen collecties, die aanvankelijk van dezelfde stoffen werden gemaakt.
In ’89 sloot hij die bescheiden boetiek voor een voormalig warenhuis van vijf verdiepingen in de Nationalestraat.

Ironisch genoeg, werd hij hiermee zijn opa’s grootste concurrent. Van Noten voerde vele vernieuwingen door, zo veranderde hij ook de naam ervan in “Het Modepaleis“. Die  staat de dag van vandaag nog steeds bekend staat als chique boetiek.

modepaleis

Dankzij de snelle uitbreidingen opende hij ook al gauw een showroom in Parijs en een perskantoor in een voormalige kunstgalerie in het hart van Marais. De zaken gingen vlotjes. Het duurde dan ook niet lang voor hij zijn tweede showroom in Milaan opende. In 2007 opende hij dan weer zijn eerste boetiek in Parijs (in een oude boekenwinkel). En de zaken bleven maar bloeien want twee jaar later opende hij alweer een boetiek in Tokio en in 2010 lanceerde hij zijn eerste herencollectie in Parijs. “Ik deed iets anders dan de andere designers,” vertelde hij. “Ik toonde fijne, mooie jurken met roze prints en een nogal Indiase invloed.”

De centen stromen binnen

Dries Van Noten is sinds het begin van zijn carrière volledig zelf gefinancierd (wat in de mode-industrie nauwelijks voorkomt) en verkoopt zijn mannen-, vrouwen- en accessoires-collecties over de hele wereld. Naast zijn boetieks in Antwerpen, Parijs, Singapore, Koeweit, Qatar, Dubai, Hongkong en Tokyo werkt Dries Van Noten ook in partnerschap met vierhonderd boetieks in steden zoals New York, Londen, Milaan, Berlijn, Moskou…

Inspiratiebron: 

Dries van Noten, een naam niet onbekend in België, maakte ook zijn naambekendheid bij de sterren,  waaronder Cate Blanchett, Maggy Gyllenhaal, Nicole Kidman, Jennifer Aniston, Rihanna en Michelle Obama.
dvn dvn2 nicole dvn6
Quote:
’Ik ben misschien een beetje naïef, maar ik hou er niet van om kleding te ontwerpen die je niet in de winkel terug vindt, ’aldus Van Noten in een interview met The New York Times over het ontbreken van een Haute Couture collectie.
Ik vind zijn stijl heel elegant en chique, hieronder twee van mijn favorieten.
3
4